Het is zo fijn dat er steeds meer mensen zijn die zich bezig houden met minimaliseren. Of dat nou komt door Marie Kondo haar Netflix serie (Opgeruimd), of door de Netflix documentaire van ‘The Minimalists’. Of wellicht omdat iedereen steeds meer noodgedwongen thuis zit, en dus de rommel en prulletjes meer opvallen. Je hebt als je de hele dag thuis bent namelijk een stuk meer ruimte nodig. Maar een veel gehoorde vraag is, waar begin je nou mee als je wilt minimaliseren.

Er is uiteraard geen one-size-fits-all oplossing dus ik wil je vandaag graag vijf verschillende manieren geven waarbij je zelf kunt starten met minimaliseren op de manier die het beste bij jou en je leven past.

Enne een kleine tip voor mensen die graag hun voortgang zien, maak voor én na foto’s .

1. Begin met 1 item per dag en speel de ‘MinsGame’.

Heb jij geen idee hoe je moet beginnen met het ontspullen van je leven, en houd je wel van een spelletje? Dan is het spelen van de ‘MinsGame’ wellicht iets voor je.

Wat doe je tijdens de ‘MinsGame’ en wat heb je ervoor nodig?

Benodigdheden:

– genoeg spullen die weg kunnen

– een beetje creativiteit

– doorzettingsvermogen

– het liefst zorg je ook voor competitie (een vriendin die mee doet, een collega, of zelfs strijdend in teams tegen elkaar)

De spelregels van de ‘MinsGame’:

1. Op dag 1 doe je 1 item weg waar je prima zonder kunt

2. Op dag 2 doe je 2 items weg waar je prima zonder kunt

3. Op dag 3 doe je 3 items weg en zo voorts…

4. Op dag 30 doe je dus 30 items weg en heb je geluk, dan heeft de maand 31 dagen en heb je dus in een maand tijd maar liefst 496 (!) items weggedaan!

Drie hoeraatjes voor jou! En wedden dat je huis er al een stuk minder rommelig uit ziet? De echte hardcore spelletjes liefhebbers die zorgen voor een prijs voor de beste minimalist! Speel je de MinsGame alleen, dan kun je ook voor jezelf een beloning verzinnen aan het eind van het spel. Een middagje met een boek op de bank, of een fijne lange wandeling. Even uit eten met je huisgenoten of iets anders leuks. Probeer vooral om jezelf niet te belonen met het kopen van iets… Want hierdoor haal je dus weer nieuwe spullen in huis. Dat wilden we nou net niet doen.

2. Je begint met het minimaliseren van de plek waar je het meeste last van hebt

Goed deze klinkt misschien makkelijk maar is vaak een stuk ingewikkelder dan je denkt. Ga eens rustig ervoor zitten en kijk eens waar je je het allermeeste aan ergert. Elke dag weer zeg maar… Bij ons was dat heel lang de opbergruimte en plekken in de gang. Met vier kids heb je al snel een heleboel schoenen, jassen en (school)tassen. Dus ging ik eens brainstormen over de mogelijkheden:

Minder schoenen en jassen.

We hebben eens goed gekeken naar wat er nodig is. Alle kinderen hebben nu beneden de jas hangen die bij het seizoen hoort (in de herfst een dunner jasje, in de winter een dikke jas etc) De jassen die niet nodig zijn, zitten op zolder in een plastic bak. Alleen dit al scheelt zo’n 6 jassen beneden in de gang. Yes! Ook de schoenen werden uitgezocht, en elk jaar weer groeien de kinderen in de zomer vakantie een maat of twee in alles. Dus konden er veel schoenen worden doorgeschoven, of weggegeven.

Meer opbergruimte

Tijd voor een goede opbergruimte voor de schoenen, jassen en tassen die we wel nodig hebben. Ik koos voor in onze kleine gang voor een aantal haken (voor jassen) en voor een grotere spiegelkast van de Ikea. Door de spiegelkast krijg je het idee dat de ruimte groter is, en kan iedereen voor die de deur uitstuift nog even zichzelf bekijken (en alle chocopasta achter de oren vandaan halen enzo). In de kast was ruimte voor precies twee bakken naast elkaar. En we hebben 5 planken. De onderste plank is voor de laarzen en skeelers, de tweede plank heeft twee bakken voor de jongste meisjes, super praktisch want zo kunnen ze er zelf bij. De derde plank de twee bakken voor de oudste twee kids, en de plank erboven een bak voor mijn schoenen en een bak voor handschoenen/sjaals etc. De bovenste plank is voor de schoenen van manlief. Zo heeft iedereen op ‘ooghoogte’ zijn eigen spullen, en heeft iedereen al z’n schoenen bij elkaar. 

Natte schoenen laten we eerst even drogen op de mat zodat ze niet vies en nat in de bakken gaan. Dit werkt echt heel erg prima voor iedereen en opruimen is nu een makkie. Nergens meer slingerende schoenen en jassen, want alles heeft een duidelijk thuis. Ook voor de kids is deze manier makkelijk, want ze weten precies in welke bak al hun eigen spullen zitten. Geen gezeur meer van wie nou welke schoen is (heel onhandig, als je kids hebt die dicht met de maten op elkaar zitten).

Is jouw grootste ergernis een rommelige bestek lade waar je elke keer alles in kwijt bent? Of erger je je elke keer als je je kledingkast opentrekt, omdat de kleding je tegemoet komt? Of omdat je kast helemaal uitpuilt maar je het gevoel hebt niks aan te kunnen trekken? Dan begin je bij jouw grootste probleem zone. Als je zo probleem voor probleem aanpakt zul je al heel snel merken dat het minimaliseren een stuk van je jouw last zal afnemen. Je plukt gelijk de vruchten van je gepuzzel, uitzoeken en opruimen!

3. Je minimaliseert alles laatje voor laatje

Veel mensen beginnen op deze manier. Laatje voor laatje, bak voor bak, kastje voor kastje. Zo houdt je overzicht en kun je beter de vooruitgang zien en bijhouden. Want een laatje is vaak zo uitgeruimd en weer netjes terug gemaakt. Ga je je hele keuken gelijk overhoop gooien dan verliezen veel mensen het overzicht, en raak je snel ontmoedigd door al het werk dat je ‘toelacht’. Heb je kids in huis, dan is dit een hele fijne manier. Je kunt namelijk prima tussen de bedrijven door een keer een bak uitruimen, veel weg doen, en wat je overhoudt een nette plek geven. 

Let wel op dat je met deze manier niet alleen maar alles eruit haalt en netjes weer erin terug zet. Dat is niet het doel van minimaliseren. Je moet wel echt ontspullen, want anders kun je je zelf beter een ‘home-organizer’ noemen. Een minimalistisch huishouden is niet perse opgeruimd, maar heeft alleen spullen die nodig zijn, gebruikt worden en waar je blij van wordt. Je kunt natuurlijk heel goed blij worden van een opgeruimd kastje, maar als dat kastje nog steeds vol onnodige spullen zit, gaat dat toch mentale energie slurpen. Of je dat nu doorhebt of niet.

Dus hup, eerst de bezem er doorheen, wees rigoureus, doe genoeg weg, en houdt alleen over wat je gebruikt en blij van wordt

4. Werk ruimte voor ruimte af

Het lijkt een beetje op het laatje voor laatje systeem, maar je pakt nu ruimte voor ruimte aan. Zo creëer je vrij snel een aantal ruimtes waarin je je al gauw kunt ontspannen omdat je daar al heel veel inspanningen hebt verricht.

Je begint bijvoorbeeld in de badkamer. Je zou denken dat je daar niet veel rommel hebt, maar ‘think again’! De badkamer is trouwens een prima plek om te beginnen met minimaliseren, want je komt er over het algemeen vrij weinig sentimentele zaken tegen. Je wordt dus niet constant overspoeld met emoties, herinneringen of twijfels of je iets moet houden of niet.

Je begint bijvoorbeeld met alle spullen die over datum zijn, niet meer worden gebruikt of waar je zelfs niet tegen kan (steeds meer mensen hebben een allergie of gevoeligheid voor een bepaalde shampoo, maar laten deze toch nog in de kast staan, omdat het zonde is weg te doen). Wellicht kun je met jouw ‘oude spullen’ een vriendin blij maken. Dichte shampoos, zeepjes, make-up etc kun je ook bij de Voedselbank kwijt.

Heb je eenmaal een ruimte helemaal geminimaliseerd? Dan ga je door met de volgende ruimte. Vaak is het fijn om ruimtes waar je vaak bent ook snel in het proces te doen, zodat je snel het effect zult zien van als jouw minimalist inspanningen!

5. KonMari Methode

De laatste methode of manier die je kunt gebruiken om te beginnen met minimaliseren is de KonMari methode. Ik heb hier zelf een aantal episodes van haar Netflix serie voor gekeken, het boek doorgelezen (geleend bij de bieb, maar je kunt hem ook hier aanschaffen) én de cursus ‘Spark Joy’ van Net Thuis gevolgd. Zij is KonMari consulent en weet dus als de beste hoe je alle gelezen tips in de praktijk kunt brengen. Tijdens deze cursus kon ik ook allerlei vragen stellen, en gaf ze tijdens de live Q&A antwoorden op vragen van alle deelnemers. Wel heel erg fijn dat er echt een professional meekijkt met jouw situatie, want iedereen blijft natuurlijk anders.

De KonMari Methode in het kort

Omdat niet iedereen de KonMari methode kent zal ik hier even in het kort aangeven hoe het werkt. Ik raadt je vooral aan om je er eens in te verdiepen als je denkt dat die de manier is voor jou om te beginnen met minimaliseren.

1. Je ruimt categorie voor categorie op

2. Je legt alle spullen uit die categorie bij elkaar. Zo zie je in een oogopslag hoeveel je er eigenlijk van hebt, en heb je een beter overzicht van hoeveel er weg kan en wat er moet blijven

3. Je pakt alles vast, laat het door je handen gaan, en vraagt je af of je er blij van wordt (‘does it spark joy?!’)

4. Nadat je alles hebt uitgezocht ruim je alles op, en maak je gebruik van Marie Kondo’s manier van vouwen en verticaal opbergen.

Dus wat denk je? Zit er bij een van deze vijf manieren van minimaliseren eentje bij die perfect bij jouw leven past? En welke methode kies jij?

De komende tijd zal ik alle manieren en methodes nog uitgebreider bij langs zodat je nog beter kunt zien hoe je ‘hands on’ aan de slag kunt gaan met jouw nieuwe minimalist lifestyle!